Foodies In Shape/ Maud

Lesje Eiwitten

Nadat we vorig jaar tijdens de Foodies In Shape challenge uitgebreid vetten en koolhydraten hebben besproken, is het nu de tijd voor een lesje eiwitten. Ook een essentieel onderdeel van je dagelijkse voedingspatroon. Zeker ook belangrijk voor fanatieke sporters.

Can You guess what I'll be having for dinner tonight? #springdish #sunshine #salmon #goodfood #healthy #healthydish #lowcarb #foodporn #eggdish #foodie #spinach #lime #springonion #peas Eiwit, ook wel proteïne genoemd, is een voedingsstof net als koolhydraten en vetten die energie levert aan je lichaam. Volwassenen hebben ongeveer 0,8 gram aan eiwitten maal je lichaamsgewicht per dag nodig.

Ze komen voor in zowel dierlijke- als plantaardige producten.

Dierlijke producten:
-melk en melkproducten
-kaas
-eieren
-vlees van varken, rund, schaap en paard
-vis, schaal- en schelpdieren
-wild en gevogelte

Plantaardige producten:
-aardappelen
-groenten
-peulvruchten
-sojabonen
-noten
-granen

oats 5

Hierboven Overnight Oats met Skyr – bron van eiwitten

Eiwitten binnen je voedingpatroon zijn belangrijk voor je gezondheid omdat ze aminozuren bevatten die je lichaam nodig heeft. Naast dat het goed is voor je gezondheid kun je er ook van afvallen omdat eiwitten verzadigend zijn. Je zit er snel vol van waardoor je minder vetten en koolhydraten nodig zult hebben. Ook werken ze positief voor de opbouw van je spieren.

De belangrijkste functie van eiwitten is dat ze energie leveren. Als je een tijdje niets eet of te weinig koolhydraten binnen krijgt, heeft je lichaam een tekort aan glucose. Dit kan je lichaam zelf aanmaken als het hier tekort aan heeft. De eiwitten uit je spieren of uit je eten worden dan omgezet in glucose. Eet je teveel eiwit wordt het overschot uitgeplast.

amandelmeelkoekje zalm wasabiyoghurt

Hierboven, een bordje waar veel eiwitten in zitten.

Je lichaam (van een volwassene) bestaat voor ongeveer 12 kilo uit eiwitten. Lichaamseiwitten zijn continue in beweging. Ze worden continue opgebouwd en afgebouwd door vooral je lever en darmen. Maar ook je spieren maken gebruik van eiwitten. Heb je een overschot aan eiwitten ingenomen dan zal dit bevordelijk zijn voor je spiermassa. Niet voor niets dat sporters vaak proteïne shakes nemen na het sporten. Dit zorgt ervoor de je spieren dus toenemen in massa en sneller herstellen. Het zorgt ervoor dat je verzadigd raakt dus niet meteen gaat schransen na het sporten. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer vet je verbrandt. Dus belangrijk om te weten: krachttraining is belangrijk en neem daarna een goede dosis eiwitten. Een van mijn favoriete bronnen van eiwit is Skyr. Laag in vetten, hoog in eiwitten. PERFECT DUS.

heilbot 2

Gigantische dosis eiwitten en voedingsstoffen op dit bordje.

Let op: er zijn natuurlijk ook producten met eiwitten met daarnaast andere voedingsstoffen die wellicht iets minder gunstig voor je lijf zijn. Kies ze daarom zorgvuldig uit. Eet niet al te veel rood vlees en varkensvlees, dat is slecht voor je cholesterol. Let op met melkproducten. In brood zitten eiwitten maar kies liever wel voor de spelt- of volkoren variant.

Enkele eiwittoppers die passen in een verantwoord, gezond en voedzaam voedingspatroon:

-Skyr
-Kipfilet
-Ei (en vooral eiwit)
-Kabeljauw
-Zalm
-Amandelen
-Linzen
-Quinoa
-Bonen
-Zeewier

Baseer je je dieet op deze producten aangevuld met nog meer groenten en fruit, dan zit je dus helemaal goed en zul je zeker afvallen.

print

You Might Also Like

Nog geen reacties

Geef een reactie