Foodies on tour/ Geen categorie

Dubai – Sri Lanka – Malediven

Vandaag een tussentijds verslag van onze BIG trip door Dubai, Sri Lanka en Malediven. Om niets te vergeten vond ik het wel zo slim om hier halverwege alles op te schrijven. Dus hier zit ik nu, op een veranda van een oud koloniaal huis in Banderawela, het zuid-westen van Sri Lanka. De veranda van de 18e eeuwse villa is een oase van rust en je kijkt vanuit hier op de stad Banderawela en de bergen, een plaatje!

Misschien herken je dit, maar ik denk altijd als ik op reis ben: het lijkt alsof ik al eeuwen weg ben en toch vliegt de tijd. Daarom probeer ik alles wel vast te leggen waardoor we alles later nog eens terug kunnen lezen en beleven. Zeker voor onze kids die de reis meemaken op een jonge leeftijd. We hebben inmiddels zoveel gedaan en gezien na ons vertrek naar Dubai. We gaan vaak op vakantie met onze kids maar het is de eerste keer dat we een grote reis maken met onze drie kleine kinderen en het was absoluut een gok of ze het leuk zouden vinden, maar het antwoord is heel duidelijk: reizen met kleine kinderen is FANTASTISCH. Kinderen zijn altijd eerlijk, zijn niet zo snel in choque van wat cultuurverschillen en leren snel. Mijn jongste is 3 en dat is een prima leeftijd naar mijn mening om met reizen te starten. Ze kan al een paar kilometer mee lopen, hoeft niet meer te slapen overdag en kan alles mee eten.

Ik zag vooral op tegen het vliegen en de lange autoritten, maar daar heb ik me voor niets druk om gemaakt. Ik heb Spotify playlists gemaakt voor de kids, iedereen heeft zijn Ipad met koptelefoon en wij lachen ons in de auto rot om al dat valse meezingen van de kids. Ondertussen kunnen wij heerlijk naar het prachtige landschap turen en luisteren naar onze gids die ons rondrijdt deze 2 weken in Sri Lanka.

We zijn dus gestart in Dubai waar we een hotel vlakbij de luchthaven hadden. Heerlijk was dat, zo hoefden we niet ver te rijden en vanuit hier waren we ook vlakbij het Financial District waar van alles te beleven valt. Zo hebben we de kids meegenomen naar de Burj Kalifa om op de 125ste verdieping uit te kijken over de stad, wat een belevenis. We zijn de Dubai Mall ingedoken en hebben wat geshopt en zijn naar het aquarium gegaan met de kids. Het was mijn verjaardag en ik mocht dus uitkiezen waar we gingen lunchen en dat werd Zuma. Beste sushi EVER!!! Oh my god sushi van wagyu en kaviaar…. NIET TE DOEN! Kids hebben hier ook kilo’s sushi naar binnen gewerkt. Heerlijk plekje. Wat me zo opvalt in Dubai is dat de kinderen helemaal niet vreemd opkijken wanneer ze mannen en vrouwen in traditionele kleding zien. Kunnen volwassenen soms nog wat van leren :-))

We hebben heerlijk gerelaxed in Dubai wat inhield dat we vooral veel in het water lagen, de temperatuur was namelijk nogal hoog, 46 graden!

Inmiddels konden wij niet wachten om aan ons grote avontuur te beginnen, na drie dagen zijn we in 4,5 uur naar Colombo gevlogen, de hoofdstad van Sri Lanka. Dit eiland schuin onder India heeft lange tijden van burgeroorlog gekend. Inmiddels is het rustig hier en komen steeds meer toeristen naar dit fijne land. En dat worden er ieder jaar meer. Niet zonder reden, want het is een prachtig land. Ongelooflijk groen, de mensen zijn super vriendelijk (Boeddhisme is hier de grootste religie) het eten is waanzinnig en het klimaat ook prettig. Ik voel me hier op straat nooit onveilig ook al zijn we regelmatig de enige blanken. Regelmatig zorgt dit ervoor dat ik met Suze op de foto moet en vooral Suze is rete populair hier! Iedereen wil haar aanraken en vasthouden, vindt ze zelf overigens niet zo top :-)) Het verkeer, daar moesten we wel even aan wennen. Alles rijdt door elkaar heen, tuktuks, scooters, vrachtwagens. Bussen rijden ook als gekken en iedereen haalt iedereen in met flink wat getoeter, ik hou hier regelmatig mijn adem in.

Fijn ontvangst in Colombo, verjaardagsbloemen!

We hebben de eerste vier nachten in Bentota geslapen, deze omgeving staat bekend om zijn fantastische stranden. Wij mochten er nu niet zwemmen want de stroming in deze periode is veel te sterk. We hadden een fantastisch hotel waar we ons eigen zwembad hadden. We hebben van hier uit de eerste dag een tempel bezocht. Toevallig was het hier een Boeddhistische feestdag dus het was druk in de tempel. De mensen hadden overigens meer interesse voor onze kids dan voor Boeddha. Ze kwamen aan met fruit en stonden om ons heen alsof wij de attractie van de dag waren. Aan deze momenten merk je duidelijk dat het toerisme hier in opkomst is. Ze zijn nog niet zo gewend aan blonde haren.

Natuurlijk heb ik een kooklesje hier gedaan, geweldig, de curry hier in Sri Lanka is compleet anders dan die we in Europa zo goed kennen als de Thaise Curry. Ik heb een boek vol notities! Binnenkort een Sri Lankaanse curry op mijn blog dus.

Op dag 2 hebben we een schildpadden opvangcentrum bezocht. In Sri Lanka zijn nog steeds veel fabels over de eieren van schildpadden, ze zouden de potentie van mannen vergroten en zorgen voor een langer leven. Om ervoor te zorgen dat de lokale bevolking de eieren niet steelt van het strand, rapen vissers ze en kunnen ze deze verkopen aan de schildpadden opvangcentra. Hier brengen ze ook gewonde schildpadden. Super leuk om dit te zien, we hebben allemaal een net geboren schildpadje voor het eerst in het water mogen laten. De kids vonden het geweldig natuurlijk! We hebben grote joekels van schildpadden mogen aaien en we zijn hier allemaal verliefd geworden op dit TE leuke dier!

Na een paar dagen Bentota was het tijd voor een nieuwe stad: Galle. Hier vind je een mooi stukje Nederlandse geschiedenis. Leuk is dat, maakt je weer trots om een Nederlander te zijn. De Nederlanders hebben in Galle in 1663 het grootste Nederlandse fort  gebouwd wat nu op de Werelderfgoedlijst staat. In tijden van de VOC was dit een belangrijk punt. Het is bijna een eeuw in handen van de Nederlanders geweest. Leuk om hier Nederlandse straatnamen te zien en ook aan de architectuur zie je veel Nederlandse invloeden. We hebben een mega interessante tour gehad door het fort en voor de kids waren er activiteiten geregeld, zo hebben ze een speurtocht gehouden en mochten ze houten olifantjes schilderen. In de avond hebben we gegeten bij een Sri Lankaans middenstandsgezin. Hierdoor krijg je een beeld van hoe de mensen hier leven en eten. We hebben heel traditioneel gegeten, wat een uitdaging was voor de kids, maar ik was super trots op de jongens die zich dapper door alle gerechten hebben gewerkt, met onze handen wel te verstaan! Suze at chips :-)))

Hotel Fort Bazaar in Galle fort

Heel knap hotel

De volgende dag zijn we in de achterlanden van Galle een fietstocht gaan doen, hier zie je weer hoe ongelooflijk prachtig het land is. Ik was zwaar onder de indruk van de natuur maar ook van de mensen, je ziet mensen in de rijstvelden staan werken, kids spelen cricket in een open veld (Finn mocht even meedoen), jongens halen kokosnoten uit een palmboom, vrouwen sjouwen met zaken vol met thee. En IEDEREEN zegt je gedag. Je fietst door kaneelvelden, rijstvelden en theevelden. Ondertussen staan er buffels te grazen, tientallen pauwen bij elkaar, zitten er apen in de bomen en hebben we hier ook een joekel van een slang gespot. De Freek Vonk in Finn, onze oudste kwam boven natuurlijk. Finn is met ons mee op de fietst gestapt en de andere twee volgden ons in een tuktuk.

Een nieuw avontuur stond de volgende dag weer op de planning. In de ochtend zijn we naar de paalvissers gaan kijken. Dit was vroeger een manier om vissen te vangen. In lange palen in de zee zatten mannen hier vissen te vangen om vervolgens te verkopen op de markt. Tegenwoordig doen ze dit niet meer, maar is het meer voor de toeristen die hier een leuk plaatje van willen schieten. Niet zo’n romantisch verhaal, maar wel een mooi plaatje toch?

Vervolgens zijn we met een watervliegtuig een stuk noordelijker gevolgen. En nu zit ik hier dus op mijn veranda, dit allemaal te typen en me te verwonderen dat we al zoveel hebben gedaan, gezien en beleefd. En dat allemaal met onze drie kids, wat een rijkdom is dat! Heel erg gezegend dat we zit met onze kids kunnen doen.

De hele reis is voor ons samengesteld door Talisman, meerdere keren met hun gereisd en ze hebben me nog nooit teleurgesteld.